ברק כהן - מכוניות חשמליות היום ובעתיד: השאלה האחידה.

המכוניות החשמליות משנות את שוק הרכב כבר היום. החלק היחסי שלהן בשוק הרכב גדל, הטווח החשמלי משתפר ורשת עמדות הטעינה נפרסת. העולם צפוי להראות אחרת בקרוב ואנחנו פנינו לאנשים המובילים בתעשיית הרכב כדי לגלות מה הם חושבים על המהפכה החשמלית ועל האופן בו היא תשנה את שוק הרכב המוכר לנו. 

ברק ניהל את מותג BMW בדלק מוטורס ואת חטיבת Audi בצ'מפיון מוטורס. כיום ברק הוא מנכ"ל שותף בחברת B-EV Motors. 

שאלה 1: תאר איך יראה עולם הרכב בעוד 5 שנים מהיום.

ההיסטוריה מלמדת שמהפכות קורות מהר, אנחנו בתחילתה של מהפכה שלדעתי תקבל תנופה משמעותית כבר בשנה הקרובה עם כניסתה של טסלה ועל כן אני רואה את ענף הרכב העולמי ממוקד כמעט לחלוטין בעשייה נטולת זיהום אוויר. אני רואה את הצרכנים בטווח זמן הקצר יותר מאמצים את רכבי האנרגיה הירוקה ולא ירחק היום שבו הצרכן יבקש לרכוש רק רכבים שכאלו.

שאלה 2: מהו שילוב הגורמים שיהפוך את הרכב החשמלי מרכב נישה לרכב המוביל קדימה את שוק הרכב? 

התקדמות הטכנולוגיה בתחום יעילות הסוללות,הירידה העקבית במחירן אשר משפיע באופן ישיר על מחירה של המכונית והלחץ הרגולטורי הכבד ביבשות סין ואירופה יביאו את הרכב החשמלי להוביל את שוק הרכב במהרה.

ברק כהן

שאלה 3: איך ישפיע המעבר לרכב חשמלי על מפת יצרני הרכב כמו שאנחנו מכירים אותה כיום?

אני מאמין שהיצרנים שנערכו מבעוד מועד למהפיכה החשמלית ויש לא מעט כאלו, יעברו את המהפכה בשלום.

היצרנים שעד לרגע זה טרם החלו לשווק רכבים חשמליים יתקשו להדביק את הפער.

סין שהייתה מחלוצי המהפכה תהפוך לראשונה למעצמת רכב עולמית ותייצר תחרות קשה לאירופה, יפן אמריקה וקוריאה.

שאלה 4: מי היצרן שאנחנו עוד לא מכירים, שצפוי לשנות את שוק הרכב הישראלי בצורה הדרמטית ביותר.

אני לא חושב שכרגע יש "יצרן בודד" שאנחנו לא מכירים שישנה את שוק הרכב הישראלי בצורה דרמטית.

אני כן מאמין שהיצרנים הסינים אשר מובילים בתחום הרכבים החשמליים ישנו את השוק הישראלי בצורה דרמטית.

שאלה 5: האם לדעתך נדרשת תמיכה ממשלתית בקידום הרכב החשמלי?  

הממשלה מקדמת בשנים האחרונות את הרכב החשמלי בעיקר באמצעות הטבות מס לרכבים שאינם מזהמים וסבסוד רשת טעינה ארציים לספקים מסחריים ולרשויות מקומיות.

אני חושב שיש כאן הזדמנות מהירה יחסית להתחיל לנקות את כבישי הארץ מזיהום של רכבים וככל שהממשלה תתמוך בקידום הרכב החשמלי בעקביות כולנו כצרכנים נרוויח.

שאלה 6: איך אתה רואה את מצב תשתיות הטעינה בישראל ביחס לעולם? 

יש כאן קצת סיפור של הביצה והתרנגולת. יזמים שזכו במכרזים ממשלתיים גוררים את רגליהם היות ואין עדיין מספיק רכבים חשמליים כיום בכבישים כדי שיצדיקו את ההשקעה, על אף זאת אנחנו רואים בחודשים האחרונים הגברה של קצב פריסת התשתית וכן שחקנים דומיננטיים כמו חברות הדלק שנכנסות לתחום באופן רציני. אני מאמין שתוך שנה מהיום תהיה לנו בארץ כבר תשתית יפה לעבוד איתה.

מכוניות חשמליות נטענות

מכוניות חשמליות - בקרוב בישראל

שאלה 7: האם הרכב החשמלי הוא פתרון לנסועה עירונית בלבד?

מרבית הרכבים החשמליים שמשווקים בישראל היום כבר מגיעים לטווח ריאלי של כ-300 ק"מ.

הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר ואנחנו נראה בקרוב רכבים שיגיעו לטווחים של 400-500 ק"מ.

תשתית עמדות הטעינה משתפרת מיום ליום כך שאם ממוצע נסועה יומית של 70 ק"מ ביום שהצרכן הישראלי עושה הרכב החשמלי נותן מענה לכל נסיעה בשקט, עם כדאיות כלכלית ו-0 זיהום לסביבה.

שאלה 8: עד כמה מורכב המעבר של יבואני רכב מרכבי בנזין לרכבים מונעי חשמל? 

אני חושב שהם בשלב מסוים יצטרכו לקבל החלטה אמיצה ולהפסיק לשווק גרסאות בנזין ודיזל בדגמים שבהם יש להם היצע של גרסה חשמלית. כשלקוח מגיע לאולם תצוגה כיום ורוצה רכב חשמלי הוא מאוד מבולבל, דגמי הבנזין עדיין משווקים במחיר זול יותר במיוחד בגלל שליצרנים האירופאים יש אינטרס לשמור את הרכבים הפחות מזהמים בתוך יבשת אירופה ועל ידי כך להימנע מקנסות עתק.

ביום שיבואן יחליט על מעבר מלא לחשמל הוא יוכל להציע את הדגמים שלו בהצעת ערך אטרקטיבית יותר לצרכן.

שאלה 9: האם הרכבים החשמליים עלולים להעמיס בצורה חריגה על תשתית החשמל של המדינה? 

גריד החשמל בישראל היום הוא מצוין, תחום צריכת החשמל העולמי עובר גם הוא מודרניזציה בימים אלו אל עבר ניהול צריכת חשמל חכמה ואגירת חשמל. הצפי כרגע שעד 2030 ההשפעה של טעינת הרכבים החשמליים לא תהיה דרמטית על תשתית החשמל של המדינה. רשות החשמל האחראית על הסדרת משק החשמל לוקחת בחשבון בתכנון שלה ל-10 שנים הקרובות את החדירה הצפויה של רכבים אלו.

שאלה 10: האם יש קשר בין הרכב החשמלי לרכב האוטונומי או שמדובר בשני עולמות שמתפתחים ללא קשר האחד לשני? 

יש קשר הדוק בין השניים, עתיד של ענף הרכב שבו הרכב האוטונומי הוא גם חשמלי, יהיה עתיד טוב יותר בו נוכל להשקיע פחות מאמץ וזמן בנהיגה ולהנות מזמן פנוי לפנאי או עבודה ולהגיע ממקום למקום מבלי לזהם את הסביבה.

אם העתיד הקרוב הוא חשמלי וללא זיהום כלל אין ספק שהעתיד המעט רחוק יותר של הרכבים האוטונומים יהיה חשמלי גם כן.

B-EV

פוסטים נוספים

X