ניב אורון - מכוניות חשמליות היום ובעתיד: השאלה האחידה.

המכוניות החשמליות משנות את שוק הרכב כבר היום. החלק היחסי שלהן בשוק הרכב גדל, הטווח החשמלי משתפר ורשת עמדות הטעינה נפרסת. העולם צפוי להראות אחרת בקרוב ואנחנו פנינו לאנשים המובילים בתעשיית הרכב כדי לגלות מה הם חושבים על המהפכה החשמלית ועל האופן בו היא תשנה את שוק הרכב המוכר לנו. 

ניב אורון ניהל את מותג Audi בחברת צ'מפיון מוטורס והיום הוא מנכ"ל שותף בחברת B-EV Motors. 

שאלה 1: תאר איך יראה עולם הרכב בעוד 5 שנים מהיום.

עולם הרכב בעוד 5 שנים יהיה מגוון אך שונה מהותית מהאופן המוכר לנו כיום. 

את ניצניה של מהפכת הרכב החשמלי אנחנו רואים כבר היום, אך שינויי הרגולציה באירופה הצפויים ב-2023 יאיצו אותה משמעותית. ב-2023 צפויות להיכנס לתוקף תקנות חדשות ומחמירות מתמיד. התקנות החדשות ייתרו, כמעט לחלוטין, את הכדאיות שבייצור רכבים המונעים בבנזין או דיזל. השינויים הללו צפויים להביא לקפיצה משמעותית בחלקן של המכוניות החשמליות מכלל המכוניות החדשנות שימכרו ביבשת הישנה. 

כבר ב-2025 אנחנו צפויים לראות את השוק האירופאי כשוק שהנתח המרכזי בו מגיע מהנעה חשמלית. אותו שינוי, אך במידה מעט פחות דרמטית צפוי להתרחש גם בשאר העולם. 

שאלה 2: מהו שילוב הגורמים שיהפוך את הרכב החשמלי מרכב נישה לרכב המוביל קדימה את שוק הרכב?

השילוש ה״קדוש״ להצלחת הרכב החשמלי הינו:

  1. רגולציה – החלטות ממשל הינן הגורם הראשון לדחיפת מהפכת הרכב החשמלי בעצם עידודן הכלכלי את יצרני הרכב ליצור רכבים לא מזהמים מחד ועידוד הצרכנים לרכישת רכבים חשמליים במחירים נמוכים יותר מאידך. את ההבדל בין מדינות המעודדות רכישה של רכב חשמלי ובין אלו שאינן ניתן לראות באחוזי המכירות. במדינות המקדמות תחבורה חשמלית אחוז הרכב החשמלי מזנק. 
  2. מחיר – היום מחיר ייצור הרכב החשמלי עדין גבוה ביחס למחיר ייצור רכבי הבעירה הפנימית, עלות הייצור מושפעת בעיקר ממחיר הסוללות שהינן יקרות ביחס ליכולת התפוקה שלהן. שיפור בטווח הרכבים החשמליים לצד הוזלת מחירי הסוללות (תהליך דרמטי שמתרחש בעשור האחרון) יביא להגברת האטרקטיביות של רכבים אלו. 
  3. תשתיות – הרכב החשמלי מביא עמו צורך בשינוי תפיסתי כולל. קיים צורך בייצור חשמל משמעותי המבוסס על אנרגיה מתחדשת. רשת החשמל תצטרך להתאים עצמה לצריכה משמעותית גם בתוך הערים ולשלב טכנולוגיות מתקדמות לניהול וחלוקת אנרגיה. הבעיה המרכזית אינה בכמות עמדות הטעינה, כבר היום יש מאות עמדות וחברות רבות המתקינות אותן, האתגר המרכזי יהיה בהתאמת המשאבים הדרושים על ידי המדינות בהתאם לקצב הצמיחה הגבוה הצפוי לרכבים חשמליים.

ניב אורון

ניב אורון, מנכ"ל שותף B-EV

שאלה 3: איך ישפיע המעבר לרכב חשמלי על מפת יצרני הרכב כמו שאנחנו מכירים אותה כיום?

מכיוון שמהפכת הרכב החשמלי היא לא שאלה של האם... אלא שאלה של מתי, אזי מפת היצרנים צפויה להשתנות בהתאם לשני גורמים מרכזיים. 

הגורם הראשון נוגע לשיווי המשקל בין יצרניות מהמזרח הרחוק לעומת יצרניות מערביות. מדינות המזרח הרחוק, בראשן סין, נעזרו עד לאחרונה בידע טכנולוגי מערבי. כיום, מדינות אלו מיתרון טכנולוגי בכל הקשור להנעה חשמלית. למעלה מ-80% מכלל הסוללות מיוצרות כיום במזרח כך שבפועל היוצרות מתהפכות. העולם המערבי יהיה תלוי מעתה בעיקר בהספקת הסוללות ממדינות המזרח. השינוי הדרמטי מעניק למדינות המזרח הרחק יתרון כפול – גם בתמחור וגם ביכולת האספקה. בזכות יתרון זה מותגים, סיניים בעיקר, יגשרו על הפערים מול יצרניות מבוססות בקלות יחסית. 

הגורם השני נוגע למוכנות של היצרנים השונים. יצרנים שנערכו לכך מבעוד מועד ייהנו מיתרון משמעותי. מותגים סינים וקוריאנים כבר היום מקדמים רכבים חשמליים. גם יצרנים אירופאים שנדחפו לכך על ידי הרגולציה המחמירה במדינות אירופה. מותגים שלא נערכו בזמן למהפכה החשמלית, מותגים כמו פיאט, סובארו, סוזוקי ומותגים אמריקאים כמו קרייזלר – עלולים למצוא את עצמם מפגרים מאחור או אפילו להיעלם לגמרי מן המפה. 

שאלה 4: מי היצרן שאנחנו עוד לא מכירים, שצפוי לשנות את שוק הרכב הישראלי בצורה הדרמטית ביותר.

כמו שכבר אמרתי, מפת המותגים הולכת להשתנות האופן דרמתי, הרכב החשמלי רק התחיל לצבור תאוצה והפלטפורמה הקלה יותר לייצור, תאפשר כניסה של מותגים רבים שאותם לא היכרנו עד היום אבל צפויים לשנות את פני השוק הישראלי. התהליך דומה להופעתה של טסלה בעולם. החברה האמריקאית הפכה תוך שנים ספורות ממותג חדש ולא מוכר ליצרן הרכב בעל הערך הגבוה ביותר בעולם.

שאלה 5: האם לדעתך נדרשת תמיכה ממשלתית בקידום הרכב החשמלי? 

כל עוד הטכנולוגיה לא תאפשר עלות ייצור רכב חשמלי נמוכה יותר ממנוע העירה הפנימי, על תמיכה ממשלתית יקום וייפול דבר, היום קיימות הפכה לפופולרית יותר וניכר שיש רצון ממשי לשמור על הכדור עליו אנחנו חיים הרבה יותר מבעבר. אבל כאשר זה מגיע לכיסו של הצרכן הסופי, סביר שהוא יעדיף ברוב המקרים את האופציה הזולה יותר, לכן העידוד הממשלתי כרגע הוא המנוף העיקרי להצלחת הרכב החשמלי ולהפחתת רמות הזיהום.

שאלה 6: איך אתה רואה את מצב תשתיות הטעינה בישראל ביחס לעולם? 

כיוון והמרחקים הגאוגרפים שונים בארץ מרוב מדינות העולם, הצורך בפתרונות טעינה ציבוריים נמוכים בהרבה, הנסועה היומית הממוצעת נמוכה מ-70 ק״מ בעוד הסוללות של היום מאפשרות מרחקי נסיעה גבוהים בהרבה, כך שברורה הסיבה שחברות רבות העוסקות בהקמת התשתית הציבורית ממתינות עד שתהיה כאן מאסה קריטית של רכבים ורק אז יקימו את התשתית הדרושה ובכך הן נהנות מירידת המחירים הגוברת גם בעולם עמדות הטעינה.

שלט חנייה למכונית חשמלית

העתיד כבר כאן? תמונה: פיקסאביי.

שאלה 7: האם הרכב החשמלי הוא פתרון לנסועה עירונית בלבד?

וודאי שלא, אנחנו עדים למהפכה של ממש ביכולות הרכבים החשמליים להעניק לנהג טווחים משמעותיים ובקרוב יאפשרו אפילו טווחי נסיעה גדולים משל רכב הבנזין הממוצע, אין ספק שהשימוש בבנזין הינו נחלת העבר!

שאלה 8: עד כמה מורכב המעבר של יבואני רכב מרכבי בנזין לרכבים מונעי חשמל? 

הבעיה המרכזית היום ליבואני הרכב במעבר לרכב חשמלי הינה יכולת האספקה של היצרנים לרכבים אלו, היצרנים האירופאים אשר משלמים קנסות עתק על שיווק רכבים מזהמים בתוך גבולות היבשת יעדיפו השאיר אצלם את מלאי הרכבים המחושמלים בעוד קווי הייצור עדין עובדים ומייצרים רכבים מזהמים שאותם היצרניות ינסו ל״דחוף״ למדינות הלא אירופאיות המסכימות לקבל את הרכבים האלו כמו ישראל.

שאלה 9: האם הרכבים החשמליים עלולים להעמיס בצורה חריגה על תשתית החשמל של המדינה? 

טכנולוגיות אגירת האנרגיה צומחות מאוד, יכולת הפקת האנרגיה המתחדשת בישראל מפותחת וגריד החשמל בשנים האחרונות שופר באופן משמעותי בזכות המעבר לייצור חשמל בגז טבעי.

אין ספק שהמעבר הפתאומי הצפוי לרכב חשמלי ייצר בעיות בטווח זמן הקצר, אך יכולת ההסתגלות הינה מהגבוהות בעולם ולכן מדובר בעניין של החלטה בלבד של הממשל והרשויות.

שאלה 10: האם יש קשר בין הרכב החשמלי לרכב האוטונומי או שמדובר בשני עולמות שמתפתחים ללא קשר האחד לשני? 

העולם יעבור שלוש מהפכות בשני העשורים הקרובים, הראשון מבניהם הוא הרכב החשמלי, לאחר מכן הרכב השיתופי ובסופן הרכב האוטונומי.

כיוון שדחיפות המעבר לרכב חשמלי, על מנת לטפל בבעיות הזיהום בעיקר בתוך הערים, היא גבוהה יותר מאשר בעיות גודש התנועה שאותן המהפכות הבאות רוצות לפתור אז סביר שהרכב האוטונומי יהיה מבוסס על רכב חשמלי, הוא כמובן ייהנה מיתרונות החשמל, כמו צורך נמוך בתחזוקה שוטפת ויכולת ״תדלוק״ בזמן חניה, אבל הרכב האוטונומי כבר עובר את שלביו הראשונים במכוניות בנזין.

B-EV

פוסטים נוספים

X