10 דברים שלא ידעתם על רכב חשמלי

2021-01-14T20:23:21.377878Z
929
https://editor.coqua.app/image/?account=214&image=7dbc76663e7c2a214598fa0e26303c23&type=png

1. המכונית החשמלית הראשונה הומצאה בשנות ה-80 של המאה ה-19.  

המכונית החשמלית הראשונה פותחה על ידי ממציא בריטי בשם תומאס פרקר. הממציא פיתח מספר מכוניות, שהיו לא יותר מעגלות בעלת מנוע חשמלי, והביאו אותו ממקום למקום. למעשה התיעוד של המכונית בתמונות נעשה רק ב-1895. למכונית של פרקר קדמה מכונית חשמלית שהוצגה בתערוכת המצאות חשמליות בפריז ב-1881. למרבה צערו של הממציא המכונית מעולם לא עברה את שלב האבטיפוס ולכן לא נכנסה להיסטוריה.

2. המכונית של פורשה:

כשאתם שומעים על הטייקן, המכונית החשמלית החדשה של פורשה, כדאי שתדעו שהיא אולי חדשה אך לא המכונית החשמלית הראשונה של הממציא האוסטרי. למעשה המכונית החשמלית הראשונה של פרדיננד פורשה הייתה חשמלית ונקראה ה-P1. הטווח של המכונית, שיוצרה לראשונה ב-1898, עמד על כ-80 ק"מ והיא הגיעה למהירות מסחררת של 34 קמ"ש. אם זה נשמע לכם לאט, תופתעו לגלות שבתערוכת הרכב בברלין 1899, המכונית זכתה במרוץ בן 24 ק"מ לכלי רכב מונעי חשמל, כשהיא מקדימה את המכונית החשמלית הבאה ב-18 דקות תמימות.

מכוניות חשמליות עתיקות

מכוניות חשמליות עתיקות

3. נורבגיה שוברת שיאים חשמליים

מאוסטריה של המאה הקודמת לנורבגיה של ימינו. בשנת 2009 כ-0.1% מכלל המכוניות החדשות שעלו על הכביש היו חשמליות. במספרים: באותה השנה נמכרו כ-100 אלף מכוניות חדשות במדינה הסקנדינבית, מתוכן כ-100 היו חשמליות. בשנת 2019 חלקן של המכוניות החשמליות הטהורות (Battery Electric Vehicle) עמד על 42.4%. מדובר על כ-60,350 מכוניות חשמליות! נתון דרמטי שמהווה את נתח המכוניות החשמליות הגדול ביותר בעולם.

שווה לציין שמדובר רק בחשמליות. יתר המכוניות היו ברובן היברידיות או היברידיות נטענות. באוקטובר 2020 לדוגמא חלקן של מכוניות הבנזין שאינן משולבות חשמל בכלל עמד על כ-5.9% מסך כל המכוניות.

‍4. המכונית נעה החלקים לא.

אחד הפרמטרים החשובים לקראת קנייה של מכונית חשמלית הוא האמינות. תופתעו לגלות שמכוניות חשמליות, לפחות על הנייר, הרבה יותר אמינות. הסיבה? יש מעט מאוד דברים שיכולים להתקלקל.  

במכונית רגילה יש המון חלקים נעים – במנוע לבדו יש מאות אלמנטים שנעים בכל רגע: בוכנות, גלגלי זיזים, מגדשי טורבו ועד ועוד. לעומת זאת במנוע החשמלי יש חלק נע אחד בלבד. בספירה כללית אפשר להגיד שבמכונית חשמלית בדרך כלל יש בין 20 ל-50 חלקים נעים לעומת למעלה כ-2,000 רכיבים ברכב רגיל. ככל שיש פחות חלקים נעים כך יש פחות חיכוך, בלאי ודברים דומים שפוגעים באמינות לאורך זמן.

עיירה נורווגית

עוד סיבה לאוויר הנקי

5. סוללה בירידה

מכוניות חשמליות הן לא מכוניות זולות. הסיבה המרכזית נוגעת למחיר הסוללות הגבוה. לאורך העשור האחרון חלה צניחה משמעותית במחיר הסוללות שנוגעת לתהליכי ייצור יעילות יותר וביקוש גבוה. ב-2010 מחיר לקילו-וואט / שעה עמד על 1,160 דולר. לאורך השנים המחיר ירד באופן קבוע וב-2020 הוא עומד על $137 המשקף ירידה של למעלה מ 88% ממחיר הבטרייה. בואו ניקח את האודי e-tron לדוגמא כדי להבין את הפער האדיר. המכונית עולה (נכון לדצמבר 2020) כ-$66,000. אם ניקח את מחיר הסוללה ב-2010, הוא היה עומד על 110,200 דולר (כ-400,000 ₪ בזמנו) כמעט כפול ממחירה הנוכחי. לעומת זאת ב-2020 מחירה של הסוללה עומד על $13,015. נמוך משמעותית ממחיר הרכב ומשתלם לאאודי במסגרת ההטבות הממשלתיות הנוכחיות.

6. יעילות היא שם המשחק

מנועי חשמל מציגים ניצולת אנרגיה גבוהה בהרבה ביחס למקביליהם מונעי הבנזין. מנוע חשמלי פשוט מאוד ויש מעט מאוד "אובדני כוח" בדרך של האנרגיה לגלגלים. במנוע חשמלי בדרך כלל אין תיבת הילוכים והמומנט מגיע באופן יעיל כל טווח הסל"ד. מנוע בנזין ממוצע מציע יעילות של 17%-21% לעומת מנוע חשמלי שמציג כ-85% יעילות אנרגטית. המשמעות המעניינת: אם תטעינו בטרייה באמצעות מנוע בנזין ואז תניעו את הרכב – הרכב יהיה יעיל יותר מבחינת ניצול האנרגיה ביחס להנעה של אותו רכב באמצעות מנוע הבנזין. זאת אחת הסיבות שרכבות המונעות בדיזל מטעינות באמצעותו מצבר חשמלי והוא זה שהלכה למעשה מניע את הרכב.

מחיר סוללות. מקור: בלומברג

מחירי הסוללות. מקור: בלומברג

7. לסחוט את הסוללה

לצד המנוע החשמלי הסוללה היא כאמור החלק המשמעותי ביותר במכונית חשמלית. לאורך העשור האחרון הסוללות הופכות מתוחכמות ומתקדמות יותר. למעשה התפוסה החשמלית של הסוללה עלתה בעשור פי 3 כמעט. אם ב-2010 עמדנו על כ-100 קווט"ש לקילוגרם, כיום סוללות מתקדמות מגרדות את ה-300 קווט"ש לק"ג. ברכבים עצמם השינוי קורה מעט לאט יותר כי תהליכי הפיתוח יוצרים השהייה קלה. ובכל זאת, ניסן ליף ב-2011 סיפקה כ-4.8 ק"מ לכל קילו-וואט. בגרסאות החדשות מ-2019 היא מספקת למעלה מ-6 ק"מ לכל קילו-וואט. על פי אותן אמות מידה טסלה מודל 3 מצליחה לחלץ 6.5 ק"מ לכל קילו-וואט.

8. המכונית שלך המטען שלך

מה קורה כשיש הפסקת חשמל כשהרכב שלך מחובר לחשמל. הרכב לא נטען. זה פשוט, אבל זה לא כל הסיפור. אם יש לכם חנייה בבית שווה להכיר את המושג V2G (Vehicle to Grid). למעשה הרכב שלכם מחובר לרשת החשמל וכשהחשמל בבית נופל, הרכב יכול להעניק לכם "מנת חשמל" למשך זמן מסוים. במקביל החיבור הקבוע לרשת החשמל מאפשר להטעין את הרכב על בסיס מחיר החשמל הנתון בכל רגע ולזכות להנחה כאשר מטעינים בשעות בהן העומס נמוך. כל הנתונים הללו רלוונטיים כמובן בהתאם לחקיקה ולמחירי החשמל בכל מדינה.

9. סין, מעצמת רכב… חשמלי

נכון לסוף שנת 2019 סין היא ללא ספק מעצמת רכב חשמלי. מסך כל הרכבים החשמליים בעולם נכון לאותה שנה, בסין היו כ-45% מכלי הרכב. השוק הבא בגודלו היה השוק האירופאי שעובר מהפכה חשמלית מהירה (כ-26% מהשוק) בעוד השוק האמריקאי תופס נתח של כ-24%. הנתון המרשים יותר הוא קצב השינוי. בתחילת העשור הבינו מנהיגי המדינה בסין שהתלות בנפט וזיהום האוויר הכבד פוגעים במדינה באופן משמעותי. כמקובל במדינות טוטליטריות השינוי התבצע מהר מאוד והאזרחים שוכנעו במהרה לעבור לכלי רכב חשמליים. כדי להבטיח את התהליך סין השתלטה על מכרות רבים בעולם המספקים את המינרלים הרלוונטיים להפקה של סוללות.

10. תעשי קצת רעש:

מכוניות החשמליות הן מכוניות שקטות מאוד. זה נפלא בסביבה האורבנית הרועשת ובטח שרוצים לצאת לדרך מוקדם בבוקר. מצד שני, שקט הוא לא תמיד מצרך מבורך. עבור הולכי רגל, בטח אלו שעסוקים במכשיר הסלולרי שלהם, השקט עלול להיות מסוכן מאוד. לכן, כיום מכוניות חשמליות רבות מצוידות ברמקול שמייצר עבורן רעש עדין שמתריע בפני הולכי הרגל על המכונית המתקרבת.

במכוניות יוקרה כבר יש מי שמהנדס את הרעש במיוחד. בחלק מאותן מכוניות, ה"מוזיקה" שהמכונית מייצרת הולחנה בידי מלחינים מפורסמים הכותבים מוזיקה לסרטים.

מכוניות חשמליות בסין

מכוניות בסין

B-EV

פוסטים נוספים

X